02.08.2019
2835
Франшиза трапляється в різних видах страховок. У тому числі і в обов’язковому страхуванні ОСЦПВ. І якщо купувати цей поліс зобов’язаний кожен власник транспорту, то і важливо бути обізнаним про всі аспекти документа. А франшиза часто залишається для водіїв туманним, не до кінця зрозумілим, пунктом. Розбираємося детально в полісі ОСЦПВ і франшизі:
Постараємося простою мовою пояснити, що таке «франшиза». Це фіксована сума грошей, яку в страховому випадку виплачує не фірма, що застрахувала водія. Ці витрати бере на себе сам водій.
Наведемо приклад: водій купив поліс ОСЦПВ із франшизою 2 тисячі гривень. За його вини настав страховий випадок і був пошкоджений чужий автомобіль. Ремонт обійшовся в 50 тисяч гривень. З них 48 тисяч гривень покриє страховка, а решта 2 тисячі (франшизу) віддає водій зі своїх грошей.
Якщо збиток був незначним і ремонт обійшовся у 2 тисячі, то фірма, яка видала документ, зовсім не піклується про виплати. Усі 2 тисячі покриває власник поліса.
Важливо пам’ятати, що франшиза діє тільки на матеріальні збитки й не пов’язана зі здоров’ям / життям. Такі відшкодування не стосуються власника авто.
Саме тому розмір франшизи впливає на вартість ОСЦПВ. З франшизою 2 тисячі — застрахуватися набагато дешевше, ніж із нульовою. У другому випадку — вартість страховки буде максимальною.
В українському законодавстві зазначено чітко: розмір франшизи не повинен бути більш, як 2 %. Оскільки страховий ліміт на виплату матеріального збитку становить 100 тисяч гривень, то максимальна франшиза, відповідно — 2 тисячі гривень. А мінімальний розмір франшизи дорівнює нулю.
Зазвичай, страхові поліси продають з такими розмірами франшизи, як: 0 гривень, 1 або 2 тисячі гривень. Але бувають і 500 гривень або півтори тисячі.
Умовна: якщо сума збитку менше франшизи, то водій просто платить сам. Якщо ж сума вище, то навпаки, компанія платить, а водій не покриває франшизу. Це зручно, тому що не потрібно в разі дрібних витрат возитися з документами і звертатися в страхову фірму, а за великих — доплачувати частину своїх грошей.
Безумовна: клієнт завжди сплачує повну суму франшизи, яка б сума не вийшла: 2 тисячі або 30 тисяч. Усе що понад цих грошей, бере на себе страхова компанія. В ОСЦПВ буває тільки такий варіант.
В окремих випадках, по-різному розраховується розмір франшизи: фіксована сума (0, 1, 2 тисячі) або відсотки (від 0 до 2 %).
1. Страховий поліс без франшизи коштує дорожче. Але водночас, якщо настане ДТП — різниця в ціні зрівняється, адже ці 2 тисячі ви заплатите особисто.
Так що, можливо, доведеться віддати те, що намагалися заощадити. Але все ж: за поліс без франшизи ви платите точно, а франшизу — тільки якщо станеться страховий випадок із вашої вини. А яка ймовірність того, що це трапиться?
2. Страховий поліс із франшизою збереже час і нерви в разі дрібних дорожніх пригод. Наприклад: сталося ДТП із незначним збитком. Клієнт повинен сплатити дрібний ремонт потерпілому. Ремонт обходитися в 1 тисячу 800 гривень. А франшиза 2 тисячі — значить клієнт платить сам. Не потрібно витрачати час на те, щоби писати заяви до представників фірми, надавати чеки, чекати розгляду й подальшого відшкодування.
Інша ситуація: відбулося ДТП, з вашої вини постраждав дорогий автомобіль, ремонт обійшовся в 80 тисяч гривень. Тоді вже варто складати заяву, щоби компанія покрила витрати. Виходить, що не потрібно возитися з документами, якщо випадково подряпали фарбу на чужій машині.
1. Продавати страховку з 0 % франшизою вигідно, тому що клієнт платить більше. Водночас — він може за 1 рік дії страхування жодного разу не потрапити в ДТП, а значить ці гроші підуть у казну фірми.
2. Продавати документ із франшизою 2 % вигідно, тому що це знижує загальну суму компенсацій у рік. Уявіть, скільки випадків відбувається на дорозі, коли водій зачепив фару, скло, подряпав фарбу автомобіля. Усі ці дрібні відшкодування помножити на кількість клієнтів — виходить значна сума.
3. За франшизи 2 % у компанії набагато менше паперової роботи. Не потрібно розбиратися в кожному дрібному страховому випадку, перевіряти всі документи й чеки. Так що компанія теж економить час, продаючи клієнтам страхування з максимальним розміром франшизи.
Висновок: обидві сторони зацікавлені в тому, щоби франшиза існувала. Але деякі люди, у цілях економії в разі можливого ДТП вибирають 0 % франшизу. Проте економія виходить сумнівна, оскільки цей вид страховки коштує дорожче.
Вивчайте всі пункти умов страхування, щоб купити страховку на авто не переплачуючи, а також позбавити себе від зайвих турбот з відшкодуванням дрібних збитків.
А щоби не потрапити до шахраїв, перед покупкою перевіряйте компанію на офіційному сайті Моторного транспортного страхового бюро України.