< Повернутися до списку

Страховики на роздоріжжі

Страховики на роздоріжжі

29.12.2017

2413

Страховий ринок потихеньку оговтується від кризи. На перший погляд, на ринку все в порядку. За даними Нацкомфінпослуг, валові премії страховиків за 3 квартали зросли більше, ніж на чверть або на 6 млрд грн. Обсяги збільшуються майже за всіма видами страхування — від фінансових ризиків до медицини. Платити клієнтам компанії також стали більше — за 9 місяців показник зростання виплат перевищив 17% (або 1,1 млрд грн).

Але при найближчому розгляді картинка не така оптимістична. Страховики визнають, що, як мінімум, половина ринку — це псевдострахові схеми. Клієнти, як і раніше, активно використовують компанії для оптимізації податків. Приріст обсягів реального страхування набагато менший, всього декілька відсотків.

У 2017 році з ринку пішло 27 компаній, але навіть після цього тут досить тісно: за станом на 1 жовтня під наглядом Нацкомфінпослуг залишилося 262 ризикових страховика та 34 компанії по страхуванню життя. Приблизно половина з них — «мертві» душі, які практично не ведуть діяльності.

«Мінфін» запитав у експертів, чи може страховий ринок змінитися в 2018 році і що для цього потрібно.

Генеральний директор Української федерації страхування Галина Третякова

Галина ТретяковаСтраховий сектор знаходиться вже майже три роки у точці біфуркації, а тому сценарєв розвитку залишається, щонайменше два. Залежать вони від того, чи будуть нарешті якісь кроки у напрямі реалізації прийнятої 2.5 роки тому Комплексної програми розвитку фінансового сектору України до 2020 року.

1-й (буде реалізований за відсутності реформ): — сектор продовжить НОМІНАЛЬНЕ зростання, зокрема за рахунок збільшення цифри внутрішнього перестрахування.

При цьому РЕАЛЬНЕ зростання класичного сектору так званих ПРЯМИХ операцій страховика (без операцій tax arbitrage) буде повільним та повторювати показники зростання ВВП.

2-й (буде реалізований, якщо нарешті запрацює Комплексна програма, затверджена 2,5 роки тому): — брутто показники доходної частини нарешті впадуть за рахунок катастрофічного зменшення операцій з оптимізації оподаткування, частка яких досі не зменшилась.

Зараз 48-52% ринку — це операції з оптимізації оподаткування. Ця частина (біля 20 млрд.грн) — може «катастрофічно» впасти до «0», якщо органи влади перекриють цей канал. Тоді сценарій розвитку наступного року — це падіння доходної частини страхового сектору, АЛЕ НЕ реального (класичного) страхування. Бо класичне страхування у 2018 буде зростати такими самими темпами, як і зростання ВВП.

Обидва сценарії — РЕАЛІСТИЧНІ! Вибір за владою. Яким шляхом ми підемо.

А ось у 2019 році можна чекати БУРХЛИВОГО розвитку класичного сектору (+10% до інфляції) у разі, якщо будуть здійснені такі кроки: 1. Розкриття кінцевих власників страховиків. 2. Розкриття інформації ЗА КОЖНИМ страховиком та розширення вимог до інформації. 3. Створення бар’єрів та перепон для використання страхового сектору для тіньової (неформальної) економіки.

Член Нацкомфінпослуг Олександр Залєтов

Олександр ЗалєтовЩоб стимулювати розвиток страхового ринку в 2018 році, Нацкомфінпослуг буде супроводжувати прийняття Верховною Радою України низки законопроектів. Наприклад, «Про Фонд гарантування страхових виплат за договорами страхування життя», «Про страхування» (№ 1797-1), «Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» (№ 3670) і ряду інших. В стадії розробки також знаходиться законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо страхування подорожуючих».

Цього року комісія вже затвердила ряд актів, що регулюють впровадження електронних полісів ОСАЦВ. У 2018 році Нацкомфінпослуг планує також прийняти нову редакцію Положення про єдину централізовану базу даних по автоцивілці. Крім того, потрібно буде прийняти корегуючі коефіцієнти для електромобілів.

З огляду на те, що ряд страхових компаній за останній час пішли з ринку «по-англійськи», не попрощавшись, необхідно внести до законодавства зміни щодо посилення відповідальності керівників і власників небанківських фінансових установ.

У 2018 році страховий ринок очікує нова редакція Положення про Держреєстр фінансових установ та зміна порядку ліцензування страхових компаній. Вони будуть спрямовані на спрощення процедури входження на ринок, підвищення вимог до ділової репутації керівників, головних бухгалтерів, власників істотної участі і т.д. Комісія також має намір підвищити якість аудиту страховиків.

Щоб покращити транспарентність страхового ринку, планується внести зміни в положення про розкриття інформації в загальнодоступній інформаційній базі даних про фінансові установи і на веб-сайтах.

Крім того, в 2019 році повинна бути запущена система фінансової звітності, яка дозволить здійснювати прийом, обробку, перевірку та розкриття фінансової звітності підприємств в єдиному форматі на основі стандарту XBRL (eXtensible Business Reporting Language - розширювана мова ділової звітності). Впровадження міжнародних стандартів звітності стане вагомим кроком на шляху до підвищення прозорості страхового ринку та його інтеграції в європейський та світовий ринки фінансових послуг.

Голова правління страхової компанії «ІНГО Україна» Ігор Гордієнко

Ігор ГордієнкоЗа прогнозами, в 2017 році загальні збори премій реального ринку складуть близько 23,5 млрд грн. Левова частка припаде на ризикові види страхування — 20,5 млрд.грн., на страхування життя — близько 3 мрд.грн.

У проектах законів щодо медичної і пенсійної реформ, які були прийняті чи ще обговорюються, місця страховим компаніям практично немає. Це означає, що бурхливого розвитку страхового ринку в найближчі роки очікувати не варто. Динаміка зібраних премій буде корелювати з динамікою ВВП, як це було в останні 10-15 років. Тому навряд чи ми побачимо помітні інвестиції з боку як внутрішніх, так і зовнішніх інвесторів. У найближчі 3 — 5 років ресурсом розвитку існуючих страхових компаній будуть їх власні кошти.

Сільське господарство, енергетика, машинобудування — ось основні драйвери, які будуть забезпечувати зростання премій страхового ринку в 2018 році. Медична реформа, незважаючи на те, що прямої участі страхових компаній не передбачає, забезпечить більший інтерес до добровільного медичного страхування.

Виросте ринок також і за рахунок страхування моторних ризиків. Ми розраховуємо, що в 2018 році продажі нових автомобілів збільшаться на 15-20%. Активніше починають працювати лізингові компанії, і цей тренд в наступному році тільки посилиться.

У цьому ж періоді найістотнішим чинником впливу стане «діджіталізація». Вже зараз ряд страхових компаній, в тому числі і ІНГО Україна, реалізують проекти з модернізації операційного середовища на базі на цифрових технологій і намагаються вивести на ринок нові продукти з великою технологічною та сервісною складовою. Це означає, що зовсім скоро нові технології можуть змінити сприйняття страхової послуги.

Андрій Перетяжко, перший віце-президент «АХА Страхування»

Андрій ПеретяжкоЗгідно з офіційними даними регулятора, валові страхові платежі зросли майже на 30% за 9 місяців 2017. Але якщо подивитися на показник чистих премій (за мінусом внутрішнього перестрахування), то обсяги збільшилися всього трохи більше ніж на 6% при двозначній інфляції. Тому говорити про швидке відновлення ринку поки не доводиться.

Я б виділив три ключові події 2017 року. Це, по-перше, консолідація всіх компаній зі страхування життя в єдиний проект, на майданчику УФУ. Вперше в історії компанії почали виробляти загальну політику. По-друге, вдалий запуск прямого врегулювання. Цей проект поки перебуває в пілотному режимі. Але він показав свою спроможність і ефективність. Важливо домогтися, щоб весь ринок став використовувати пряме врегулювання.

Третя подія — з негативним відтінком. Це пробуксовка питання ціноутворення в ОСАГО. Ми зіткнулися з проблемою, яка лежить більше в політичній площині, ніж в економіці і здоровому глузді. Ціни треба підвищувати, але регулятор зволікає з даним рішенням. Це призводить до того, що відповідальні гравці йдуть з ринку, оскільки не готові брати участь у збитковому виді. Замість них все більшу частку будуть займати компанії, які найближчим часом можуть стати банкрутами.

Зростання класичного ринку в 2018 році передбачається на рівні 15%, і лише небагато чим буде перекривати інфляцію, очікувану в наступному році. Основними драйверами будуть автострахування, медичне страхування. Є позитивні очікування по ринку страхування життя.

Джерело: Мінфін

Поділитися:

Компанії з новини

Мінімальна вартість поліса "Зеленої карти" у 2018 році складе 805 гривень

Мінімальна вартість поліса "Зеленої карти" у 2018 році складе 805 гривень

Рівень задоволеності клієнтів якістю сервісу в СГ «ТАС» досяг 95%

Рівень задоволеності клієнтів якістю сервісу в СГ «ТАС» досяг 95%

Найпопулярніші статті

Топ-тренди страхового ринку на 2023 рік | Блог Parasol.ua

Топ-тренди страхового ринку на 2023 рік | Блог Parasol.ua

Особливості страхування під час військового стану | Блог Parasol.ua

Особливості страхування під час військового стану | Блог Parasol.ua

Де застрахувати машину від обстрілів та ракет під час війни | Блог Parasol.ua

Де застрахувати машину від обстрілів та ракет під час війни | Блог Parasol.ua

Страхування електромобілів під час війни: особливості оформлення | Блог Parasol.ua

Страхування електромобілів під час війни: особливості оформлення | Блог Parasol.ua

Відмінності національного від міжнародного посвідчення водія

Відмінності національного від міжнародного посвідчення водія

Як правильно спілкуватись з поліцейськими при зупинці авто | Блог Parasol.ua

Як правильно спілкуватись з поліцейськими при зупинці авто | Блог Parasol.ua

ChatGPT в Україні: що вміє і як користуватись

ChatGPT в Україні: що вміє і як користуватись

Ціна на Зелену карту для виїзду за кордон в 2023

Ціна на Зелену карту для виїзду за кордон в 2023

Як купити Зелену карту перебуваючи за кордоном

Як купити Зелену карту перебуваючи за кордоном

Страхування для виїзду за кордон для біженців | Блог Parasol.ua

Страхування для виїзду за кордон для біженців | Блог Parasol.ua

Яку автоцивілку обрати в 2023 році

Яку автоцивілку обрати в 2023 році

Страховка для поїздки в Китай

Страховка для поїздки в Китай

Туристична страховка в Таїланд

Туристична страховка в Таїланд

Чим відрізняється Автоцивілка від Зеленої карти

Чим відрізняється Автоцивілка від Зеленої карти

Як збільшити ліміт страхового відшкодування на авто

Як збільшити ліміт страхового відшкодування на авто

Як максимально себе застрахувати під час поїздки за кордон

Як максимально себе застрахувати під час поїздки за кордон

Від чого залежить вартість ОСЦПВ

Від чого залежить вартість ОСЦПВ

На який мінімальний і максимальний термін можна застрахувати авто за Зеленою картою

На який мінімальний і максимальний термін можна застрахувати авто за Зеленою картою

Продовження поліса ОСЦПВ

Продовження поліса ОСЦПВ

Як купити туристичну страховку в аеропорту

Як купити туристичну страховку в аеропорту

Які країни входять у систему Зелена карта

Які країни входять у систему Зелена карта

Що покриває й не покриває туристичне страхування

Що покриває й не покриває туристичне страхування

Як повернути, розірвати поліс ОСЦПВ

Як повернути, розірвати поліс ОСЦПВ

Що робити в разі ДТП за кордоном

Що робити в разі ДТП за кордоном

«ARX» - нове ім'я лідера

«ARX» - нове ім'я лідера

Незвичайні страхові випадки українців на відпочинку

Незвичайні страхові випадки українців на відпочинку

Франшиза в ОСЦПВ і на що вона впливає

Франшиза в ОСЦПВ і на що вона впливає

Купили поліс Зеленої карти, а поїздка зірвалася. Чи можна повернути гроші?

Купили поліс Зеленої карти, а поїздка зірвалася. Чи можна повернути гроші?

Чи можна купити туристичний поліс, перебуваючи за кордоном

Чи можна купити туристичний поліс, перебуваючи за кордоном

У чому різниця між дешевими й дорогими страховками по Автоцивілці

У чому різниця між дешевими й дорогими страховками по Автоцивілці

На які транспортні засоби потрібно оформляти поліс Зелена карта

На які транспортні засоби потрібно оформляти поліс Зелена карта

Що робити туристу під час страхового випадку

Що робити туристу під час страхового випадку

Чим відрізняється паперовий поліс ОСЦПВ від електронного

Чим відрізняється паперовий поліс ОСЦПВ від електронного

Чи можна виїхати за кордон на машині без страховки

Чи можна виїхати за кордон на машині без страховки

Для кого й навіщо потрібне туристичне страхування

Для кого й навіщо потрібне туристичне страхування

Купівля Автоцивілки в інтернеті

Купівля Автоцивілки в інтернеті

Зелена карта в умовах воєнного стану

Зелена карта в умовах воєнного стану

Відмінності національного та міжнародних посвідчень водія

Відмінності національного та міжнародних посвідчень водія